Allmänna Villkor – Hemköp Matkonto

Dessa villkor gäller från och med den 2024-08-12.

1. Inledning

1.1. Medlemmar i Hemköpkedjans kundprogram Klubb Hemköp kan beviljas Hemköp Matkonto. Hemköp Matkonto är ett betalkonto (”Hemköp Matkonto”) med tillhörande betaltjänster, dvs. ett betalkort (”Hemköpkortet”), som medlemmen har åtkomst till via Hemköps Matkonto-app (”Appen”).

1.2. Hemköp Matkonto och betaltjänster tillhandahålls till dig som privatperson/konsument av Skandinaviska Enskilda Banken AB (publ) (org. nr 502032–9081) (”SEB”) genom Hemköpskedjan AB (org. nr 556113-8826) (”Hemköp”) via Appen. Dessa allmänna villkor (”Allmänna Villkor”) tillsammans med SEB:s Allmänna Villkor för Betalkonto och Betaltjänster reglerar din användning av Hemköp Matkonto och betaltjänster via Appen (gemensamt ”Villkoren”).

1.3. SEB är kontoförvaltande institut för Hemköp Matkonto och kortutgivare för Hemköpkortet. För information om SEB:s behandling av dina personuppgifter, vänligen se punkt 8.2.

1.4. Dessa Allmänna Villkor och SEB:s Allmänna Villkor för Betalkonto och Betaltjänster gäller jämte varandra, dvs. att om samma eller motsvarande villkor anges i båda villkoren gäller båda villkoren gentemot dig. SEB:s Allmänna Villkor för Betalkonto och Betaltjänster har endast företräde framför dessa Allmänna Villkor om det föreligger en direkt motstridighet mellan två villkor.

1.5. Du som ingår ett avtal med SEB avseende Hemköp Matkonto enligt SEB:s Allmänna Villkor för Betalkonto och Betaltjänster respektive ett avtal med Hemköp enligt dessa Allmänna Villkor, benämns som ”Kunden”, "du”, ”din”, ”dina” och ”dig”.

1.6. Genom att du laddar ned och loggar in i Appen med Bank-ID godkänner du dessa Allmänna Villkor. Du behöver även godkänna SEB:s Allmänna villkor för Betalkonto och Betaltjänster när du ansöker om Hemköp Matkonto och Hemköpkortet i Appen.

1.7. Utöver Villkoren gäller Hemköps vid var tid gällande medlemsvillkor för Klubb Hemköp (”Villkor Hemköps kundprogram”). Läs mer här om Klubb Hemköp.

1.8. Gällande relationen mellan Hemköp, dig och olika appbutiksleverantörer, se punkt 6.3.

2. Kommunikation

2.1. Hemköp kommunicerar med dig på svenska genom Appen och genom push-notis eller annan elektronisk kommunikation med information om till exempel Hemköp Matkonto (inkl. funktioner såsom digital plånbok) eller utskick för att vi ska kunna förbättra tjänsten. Läs mer här i vår Integritetspolicy.

2.2. All kommunikation mellan dig och SEB under Allmänna Villkor för Betalkonto och Betaltjänster sker genom Hemköp och primärt i Appen, med undantag för penningtvättsrelaterade frågor.

2.3. Meddelande som har skickats av Hemköp till dig, till exempel genom Appen, anses ha nått dig vid tidpunkten för avsändandet eller vid den tidpunkt som meddelandet på̊ annat sätt gjorts tillgängligt för dig. Vi informerar dig om ändringar av dessa Allmänna Villkor i enlighet med punkt 16 (Ändringar av dessa Allmänna Villkor).

3. Förutsättningar för Hemköp Matkonto och Hemköpkortet

3.1. Du får tillgång till Hemköp Matkonto genom att ladda ned och logga in i Appen med BankID och därefter ansöka om Hemköp Matkonto genom att följa instruktionerna i Appen

3.2. Du måste vara minst 18 år gammal, ha rätt att ingå avtal (dvs. inte ha en förvaltare enligt 11 kap. 7 § föräldrabalken (1949:381)), vara folkbokförd i Sverige samt ha skatterättslig hemvist enbart i Sverige för att göra en ansökan. För att ansökan ska kunna godkännas måste du svara på de frågor och lämna den information som krävs för att SEB ska kunna uppnå tillräcklig kundkännedom om dig i enlighet med gällande penningtvättslagstiftning, sanktionslagstiftning samt internationella regler om skatterättslig hemvist.

3.3. Du måste även vara medlem Hemköps kundprogram Klubb Hemköp för att få tillgång till Hemköp Matkonto och Hemköpkortet och även fortsatt vara det fram till att dessa Allmänna Villkor upphör att gälla.

4. Beskrivning av Hemköp Matkonto

Poäng

4.1. Hemköpkortet är ett Mastercard debetkort som får användas till betalning av köp av varor och tjänster hos företag i Sverige och utomlands. Om du betalar med Hemköpkortet i Hemköps butiker, på www.hemkop.se eller i Hemköps app för e-handel (”Hemköpappen”) tjänar du 25 % extra poäng vid poänggrundande köp, dvs. poäng utöver de poäng som du vanligtvis får genom att registrera köp kopplat till ditt medlemskap i Klubb Hemköp.

4.2. För att tjäna de 25 % extra poängen måste du koppla Hemköpkortet till ditt Klubb Hemköp medlemskap. Läs mer om detta i nedan punkt 5.5.

4.3. Poäng tjänas in och nyttjas i enlighet med Hemköps vid var tid gällande Villkor Hemköps kundprogram. Läs mer här om poängsystemet i Klubb Hemköp.

Gemensamt Konto

4.4. Du kan inneha Hemköp Matkonto med en (1) annan person (”Gemensamt Konto”). Dessa Allmänna Villkor är tillämpbara på dig och den andra Kunden (dvs. en hänvisning till exempelvis “du”, “dig” eller “Kunden” gäller även den andra Kunden) och du och den andra Kunden är solidariskt ansvariga gentemot Hemköp enligt dessa Allmänna Villkor, de instruktioner Hemköp utfärdar samt alla åtgärder i övrigt som vidtas beträffande Hemköp Matkonto och Hemköpkortet.

4.5. När du ansöker om Hemköp Matkonto väljer du i Appen att ansöka om ett eget Hemköp Matkonto eller om det ska delas med en annan person som Gemensamt Konto. Du kan således inte i efterhand göra om ditt Hemköp Matkonto till ett Gemensamt Konto. Du behöver därför i sådant fall avsluta ditt Hemköp Matkonto för att sedan ansöka om ett Gemensamt Konto.

4.6. För att kunna öppna ett gemensamt Konto måste den andra personen dessförinnan ha angivits hos Hemköp som ”Medkontohavare” till ditt medlemskap i Klubb Hemköp. Du kan göra detta genom antingen att logga in på ”Mina sidor” via Hemköps hemsida, Hemköp-appen eller genom att kontakta kundtjänst (se nedan punkt 19 (Kontakt)). Är Medkontohavaren en befintlig medlem i Klubb Hemköp behöver kundtjänst kontaktas för att kopplingen ska kunna genomföras samt att Medkontohavarens poängsaldo, bonusar, köphistorik m.m. ska följa med.

5. Användning av Hemköp Matkonto

Appen

5.1. Första gången du loggar in med BankID i Appen skapas ett användarkonto. Appen kommer sedan automatiskt koppla ihop ditt användarkonto i Appen med ditt medlemskap i Klubb Hemköp, under förutsättning att du redan är medlem i Klubb Hemköp.

5.2. Du kan följa dina matinköp, intjänade poäng och saldo m.m. via Appen.

Aktivering av Hemköp Matkonto och Hemköpkortet samt koppling till Klubb Hemköp

5.3. Hemköp Matkonto aktiveras i samband med att SEB beviljat din ansökan om Hemköp Matkonto och Hemköpkortet.

5.4. För att använda Hemköpkortet i en butik måste du aktivera Hemköpkortet genom att använda det och ange PIN-kod vid första betalningstillfället i en butik. Du behöver inte aktivera Hemköpkortet för att använda det för köp på internet.

5.5. För att koppla Hemköpkortet till ditt medlemskap i Klubb Hemköp måste du själv göra
detta i en bemannad kassa i en Hemköpsbutik. Detta kan ske i anslutning till aktivering av
Hemköpkortet enligt punkt 5.4.

5.6. Du kan även välja att lägga till Hemköpkortet i någon av de digitala plånböcker som erbjuds i Appen. Även det digitala Hemköpkortet måste kopplas till medlemskapet i Klubb Hemköp i en bemannad kassa enligt punkt 5.5.

Användning av Hemköp Matkonto och Hemköpkortet

5.7. För att använda Hemköp Matkonto och Hemköpkortet måste du i förväg sätta in pengar på Hemköp Matkonto. Detta gör du genom att via Appen initiera en betalningstransaktion med Swish. Du kan inte använda mer pengar än vad som finns tillgängligt på betalkontot.

5.8. Hemköpkortet är personligt och får inte lämnas till eller användas av någon annan än den som Hemköpkortet har utfärdats för.

Avgifter och kostnader

5.9. Kunden är skyldig att betala en avgift till Hemköp som ersättning för nyttjandet av Hemköp Matkonto. Avgiften utgår enligt Hemköps vid var tid gällande prislista (”Prislistan”). Prislistan hittar du under din Profil i Appen. Avgiften baseras på antal kontohavare av Hemköp Matkontot. Om Kunden och Medkontohavare har ett Gemensamt Konto uppgår avgiften till ett lägre belopp per kontohavare.

5.10. Hemköp har rätt att ändra avgifterna i Prislistan enligt punkt 5.9. Sådan ändring ska meddelas Kunden på samma sätt som ändring av dessa Allmänna Villkor, se punkt 13. Om du inte vill acceptera prisförändringen kan du säga upp dessa Allmänna Villkor innan förändringarna träder i kraft.

5.11. Du godkänner härmed att Hemköp automatiskt debiterar avgiften från ditt Hemköp Matkonto i förväg en gång i månaden på det datum du ingick dessa Allmänna Villkor (”Betalningsperiod”). Varje Betalningsperiod löper således en månad i taget. Om ditt datum för betalning infaller på en dag som inte äger rum varje månad (t.ex. 31) debiteras du istället på den aktuella månadens sista dag. I Appen på din Profil-sida kan du se ditt nästa betalningsdatum.

5.12. Du är skyldig att se till att det finns tillräckligt med pengar på Hemköp Matkonto inför att avgiften ska dras varje månad. Om en betalning inte kan dras på grund av att det inte finns tillräckliga medel får vi göra ytterligare överföringsförsök. Hemköp har även rätt att säga upp dessa Allmänna Villkor med anledning av att du inte fullgjort dina förpliktelser.

5.13. Du är införstådd med att det även kan förekomma avgifter eller kostnader som annan part tar ut, exempelvis operatörskostnader för internet m.m. samt att SEB enligt Allmänna Villkor för Betalkonto och Betaltjänster kan ta ut en avgift för överdrag om det inte finns tillräckligt med medel på Hemköp Matkonto när en betalningstransaktion genomförs.

5.14. Du kan säga upp dessa Allmänna Villkor när som helst. Du kommer att ha fortsatt tillgång till Hemköp Matkonto till slutet av din Betalningsperiod. Avgifterna är inte återbetalningsbara för påbörjade Betalningsperioder. Om du säger upp dessa Allmänna Villkor avslutas ditt Hemköp Matkonto automatiskt vid slutet av den aktuella Betalningsperioden. Läs mer under punkt 17 (Avtalstid och uppsägning).

6. Kundens ansvar och säkerhet vid användning

6.1. Du har endast rätt att använda Hemköp Matkonto i enlighet med SEB:s Allmänna Villkor för Betalkonto och Betaltjänster samt dessa Allmänna Villkor.

6.2. Hemköp ger Kunden en begränsad, icke-exklusiv, återkallelig och icke-överlåtbar rätt att använda den programvara som Appen består av under förutsättning att det sker i enlighet med dessa Allmänna Villkor för Hemköp Matkonto och Hemköps vid var tid meddelade instruktioner.

6.3. Notera att dessa Allmänna Villkor endast ingås mellan dig och Hemköp och inte med appbutiksleverantörer, t.ex. Apple Inc. eller Google Inc. (“Appbutiksleverantörer”). Vad gäller användande av vår App vill Hemköp dock lämna följande förtydliganden.
a) Du åtar dig att använda Appen enbart i enlighet med vid vad tid gällande villkor från aktuell Appbutiksleverantör;
b) Det är respektive Appbutiksleverantör, inte Hemköp, som tillhandahåller sin digitala butik för nedladdningar och i vissa fall köp av appar;
c) Hemköp, och inte Appbutiksleverantören, är ensamt ansvariga för vår App och dess innehåll;
d) Appbutiksleverantören har ingen skyldighet eller ansvar gentemot dig (innefattande underhålls- och/eller supporttjänster) avseende Appen eller dessa Allmänna Villkor;
e) Hemköp, och inte Appbutiksleverantören, ansvarar för och hanterar ensamt samtliga eventuella krav rörande Appen eller ditt innehav och/eller användning av Appen i enlighet med dessa Allmänna Villkor vilket omfattar, men är inte begränsat till, i) produktansvarskrav, ii) krav med anledning av att Appen inte uppfyller eventuella tillämpliga krav enligt lag och regelverk, och iii) krav under konsumentskyddslagstiftning eller liknande;
f) Hemköp, inte Appbutiksleverantören, ansvarar för eventuella krav från tredje man avseende immaterialrättsligt intrång hänförligt till vår App och ditt innehav och/eller användning av vår App
g) Du bekräftar och garanterar att du inte är bosatt i ett land som är föremål för USAs regerings embargon, eller ett land som har utpekats av USAs regering som ett land som stödjer terrorism; och ii) att du inte är listad på någon av USAs regerings listor av förbjudna eller begränsade personer; och
h) Du accepterar att Appbutiksleverantör och dess koncernbolag kan rikta krav direkt mot dig med stöd av dessa Allmänna Villkor.

6.4. Din användning av Appen innebär en rätt att för ditt personliga bruk ladda ner, installera och använda Appen för Mobila Enheter. Med ”Mobila Enheter” avses mobiltelefon, surfplatta, bärbar dator, klocka, armband eller annan liknande utrustning med åtkomst till internet eller annat nätverk för telefon- eller datatrafik.

6.5. För att Hemköp ska kunna tillhandahålla Hemköp Matkonto till dig på ett säkert sätt ansvarar du för att:
a) skydda dina inloggningsuppgifter (BankID) och att inloggning i Appen sker på ett betryggande sätt och därmed hindrar obehörigt nyttjande;
b) lämna korrekt information till Hemköp och SEB; och
c) kontakta Hemköp så snart misstanke föreligger om att någon obehörigen använder Hemköp Matkontot och/eller Hemköpkortet.

6.6. Du har inte rätt att, utöver vad som framgår av tvingande lag eller dessa Allmänna Villkor, vidta följande åtgärder:
a) obehörigen använda annans Hemköp Matkonto och/eller Hemköpkort;
b) kopiera, dekonstruera, härleda koden, modifiera eller skapa härledda produkter helt eller delvis baserade på programvaran i Appen;
c) lagra, ändra, distribuera, tillgängliggöra eller på något annat sätt använda Appen och Hemköp Matkontos innehåll, såsom mjukvara, varumärken och upphovsrätt för annat än personligt icke-kommersiellt bruk;
d) störa eller påverka den avsedda funktionaliteten i Appen;
e) kringgå eventuella tekniska skyddsåtgärder som vidtagits för att begränsa tillgång eller åtkomst till Appen;
f) utge dig för att vara någon annan (konsument eller företag);
g) uppge oriktiga uppgifter till Hemköp eller SEB; eller
h) på annat sätt missbruka Hemköp Matkonto, till exempel men inte begränsat till ageranden som påverkar Hemköp Matkontos funktion eller säkerhet eller ger tillgång till fler poäng än vad du har tjänat in.

7. Ångerrätt

Du har rätt att ångra dessa Allmänna Villkor med oss (ångerrätt). Ångerrätt innebär att du kan avsluta dessa Allmänna Villkor inom 14 dagar räknat från den dag som du ingick dessa Allmänna Villkor. Om du använder din ångerrätt har vi rätt till ersättning för den avtalade tjänsten för den tid du använt tjänsten och för kostnader fram till dess att du meddelade oss att du ville använda din ångerrätt. Om du vill ångra dessa Allmänna Villkor ska du höra av dig till oss via Appen alternativt skicka ett e-postmeddelande med information om att du ångrar dig eller med den standardblankett (ångerblanketten) som Konsumentverket tagit fram, (se nedan punkt 19 (Kontakt)). Du hittar ångerblanketten här.

8. Behandling av personuppgifter

8.1. Hemköp behandlar dina personuppgifter när du använder Appen och Hemköp Matkonto i syfte att kunna tillhandahålla Hemköp Matkonto och för andra till Hemköp Matkonto relaterade och relevanta ändamål. I Hemköps integritetspolicy för Appen hittar du mer detaljerad information om hur Hemköp använder dina personuppgifter. Integritetspolicyn finns tillgänglig i Appens meny under “Profil”.

8.2. Dina personuppgifter kommer även att hanteras av SEB i egenskap av personuppgiftsansvarig för vissa behandlingar relaterade till Hemköp Matkonto och Hemköpkortet. För mer information om sådan behandling hänvisar vi till SEB:s personuppgiftspolicy. Hemköp och SEB är separat personuppgiftsansvariga för de flesta behandlingar avseende Hemköp Matkonto och Hemköpkortet, men inom vissa personuppgiftsbehandlingar förekommer dock ett gemensamt personuppgiftsansvar mellan parterna. Vid gemensamt personuppgiftsansvar fastställer Hemköp och SEB gemensamt ändamålen med och medlen för behandlingen vilket framgår av Hemköps integritetspolicy för Appen.

9. Tillsynsmyndighet

Med anledning av att Hemköp behandlar personuppgifter inom ramen för Appen och Hemköp Matkonto står Hemköp under Integritetsskyddsmyndighetens tillsyn.

10. Underleverantörer

Hemköp har rätt att använda underleverantörer för att fullgöra sina åtaganden enligt dessa Allmänna villkor för Hemköp Matkonto. Hemköp ställer motsvarande säkerhetskrav på dem som sig självt och reglerar deras behandling av din information i enlighet med erforderliga avtal.

11. Hemköps ansvar och säkerhet

Hemköp ansvarar endast för eventuella direkta skador som Hemköp orsakat dig på grund av vårdslöshet. Hemköp ansvarar inte i något fall för indirekt skada, om inte skadan orsakats uppsåtligt av Hemköp eller genom Hemköps grova vårdslöshet. Hemköp ansvarar inte för avbrott i tillgängligheten av Hemköp Matkonto, Hemköpkortet och/eller Appen. Hemköp ansvarar inte heller för eventuella driftstörningar i tredjepartstjänster, exempelvis BankID eller Swish. Hemköps ansvar är vidare begränsat till skador som har orsakats genom vårdslöshet och som inte har något samband med ditt eventuella brott mot dessa Allmänna Villkor eller ageranden från din sida. Hemköp ansvarar exempelvis inte för fel som du har orsakat eller fel i din utrustning eller annan utrustning som inte tillhör Hemköp eller för webbplatser, programvara, innehåll och tjänster tillhandahållna av tredje part som kan nås via Appen.

12. Force majeure

För det fall Hemköp inte kan uppfylla åtagande(n) enligt dessa Allmänna Villkor ansvarar inte Hemköp (eller den som Hemköp anlitat eller samarbetar med avseende Hemköp Matkonto) om det bristande uppfyllandet beror på osedvanliga eller oförutsägbara omständigheter som Hemköp (eller den Hemköp anlitat eller samarbetar med) inte har något inflytande över och vars konsekvenser hade varit omöjliga för Hemköp (eller den Hemköp anlitat eller samarbetar med) att avvärja trots rimliga ansträngningar. Hemköp ansvarar inte heller för bristande uppfyllande av dessa Allmänna Villkor om det beror på att Hemköp (eller den Hemköp anlitat eller samarbetar med) har handlat i enlighet med tvingande svensk lag eller unionsrätt.

13. Immateriella rättigheter

Samtliga rättigheter till Appen eller Hemköp Matkonto såsom immateriella rättigheter, men inte begränsat till den tekniska lösningen och information som tillhandahålls däri, ägs av Hemköp eller annan rättighetsinnehavare och ingen överlåtelse sker till Kunden genom detta Avtal eller Kundens användande av Hemköp Matkonto.

14. Överlåtelse

Hemköp har rätt att överlåta samtliga rättigheter och skyldigheter som följer av dessa Allmänna Villkor för Hemköp Matkonto till tredje part utan ditt godkännande.

15. Ändring av Appen

15.1. Hemköp har rätt att, utan ansvar eller ersättningsskyldighet, ensidigt när som helst i tiden uppdatera, ändra, utöka, begränsa och/eller ta bort innehåll eller funktioner i Appen samt att upphöra att tillhandahålla Appen temporärt och/eller permanent. Skäl till ändringar m.m. kan till exempel vara att ändringar krävs för anpassning till ny teknisk miljö, anpassningar på grund av förändrat antal användare och/eller av operativa eller kommersiella skäl. Samtliga förändringar sker utan kostnad för dig.

15.2. Ändringar i funktionalitet och uppdateringar av Appen kommer du få information om genom Appbutiksleverantören. Appbutiksleverantören har inte någon skyldighet att tillhandahålla underhålls- och supporttjänster avseende Appen.

16. Ändring av Hemköp Matkonto och dessa Allmänna Villkor

16.1. Hemköp har rätt att ändra innehållet i Hemköp Matkonto och villkoren i dessa Allmänna Villkor. Ändringar (som inte endast är av redaktionell eller språklig karaktär) meddelas minst två (2) månader före ändringarna börjar gälla. Information om ändringar lämnas via Appen eller via annan elektronisk kommunikation. Om information om ändringar lämnas via Appen, eller via annan elektronisk kommunikation, anses meddelandet om ändringarna ha nått dig så snart meddelandet skickats till dig och Hemköp uppmärksammat dig på̊ detta via push-notis eller annan elektronisk notifiering.

16.2. Oaktat vad som anges i ovan punkt 16.1 har Hemköp rätt att omedelbart vidta ändringar som är påkallade av lag, förordning eller myndighetsbeslut. Sådan ändring av dessa Allmänna Villkor ska träda i kraft när du blivit informerad om ändringen.

16.3. Om du inte godkänner ändringarna har du rätt att omedelbart och avgiftsfritt säga upp dessa Allmänna Villkor senast före den dag då ändringarna ska börja gälla (med beaktade av vad som anges i punkt 17.1). Om uppsägning inte görs inom föreskriven tid anses du ha godkänt ändringarna.

17. Avtalstid och uppsägning

17.1. Dessa Allmänna Villkor gäller tills vidare. Du kan när som helst säga upp dessa Allmänna Villkor genom att till exempel följa anvisningarna i Appen på din Profil-sida. Vänligen notera att i den mån du säger upp dessa Allmänna Villkor (oavsett orsak) eller utövar din ångerrätt i punkt 7 kommer detta även medföra att du säger upp SEB:s Allmänna Villkor för Betalkonto och Betaltjänster. Om inget annat anges träder uppsägningen i kraft i slutet av den Betalningsperiod som du avbryter.

17.2. Hemköp har rätt att säga upp dessa Allmänna Villkor två (2) månader efter det att Hemköp genom meddelande underrättat dig om uppsägningen. Hemköp har dock rätt att omedelbart säga upp dessa Allmänna Villkor:
a) om du inte fullgjort dina förpliktelser enligt dessa Allmänna Villkor,
b) om du inte fullgjort dina förpliktelser mot Hemköp enligt Villkor Hemköps kundprogram;
c) om Hemköp Matkonto missbrukas eller används i strid med gällande lagar och regler; eller
d) om SEB med omedelbar verkan har sagt upp dig under SEB:s Allmänna Villkor för Betalkonto och Betaltjänster.

18. Tillämplig lag, tvist m.m.

18.1. Svensk rätt tillämpas på dessa Allmänna villkor. Tvist som uppstår i anledning av dessa Allmänna Villkor ska avgöras av svensk allmän domstol.

18.2. Du har även möjlighet att vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) som är en nämnd för alternativ tvistlösning. Adress: Box 174, 101 23 Stockholm. För mer information, anmälningsblankett m.m., se www.arn.se. Du kan även lämna in ditt klagomål via EU:s webbplats för tvistlösning online: www.ec.europa.eu/odr.

19. Kontakt

Kundtjänst
Vid frågor eller klagomål är du välkommen att i första hand kontakta kundtjänst via Appen och i andra hand per e-post på matkonto@hemkop.se.

Bolagsinformation
Hemköpskedjan AB
Org. nr. 5566113-8826
Postadress: 107 69 Stockholm