Hemköp inspirerar till fler goda dagar i nytt kommunikationskoncept

Med start vecka 17 rullar Hemköp ut sitt nya kommunikationskoncept ”Fler goda dagar”. Med en humoristisk touch vill Hemköp inspirera sina kunder till att äta god och prisvärd mat varje dag. Reklamfilmerna är framtagna tillsammans med produktionsbolaget FLX, där regissören, skådespelaren och komikern Daniel Hallberg regisserat filmerna.

Hemköp vill inspirera alla matälskare till att äta god och prisvärd mat varje dag. Det nya kommunikationskonceptet ”Fler goda dagar” knyter an med Hemköps priskoncept ”Alltid bra pris” och visar att det går att få in fler goda dagar i vardagen.

− På Hemköp vill vi göra livet enklare för alla som vill äta god mat varje dag. Med ”Fler goda dagar” påminner vi om att varje dag är en ny chans att äta gott. I reklamfilmerna framgår det att Hemköp har sortimentet som möjliggör goda och prisvärda måltider, sedan är det upp till hemmakocken att göra det bästa och godaste av råvarorna, säger Camilla Austad, Chef varumärke på Hemköp.

Fler goda dagar är ett kommunikationskoncept framtaget tillsammans med produktionsbolaget FLX, där Daniel Hallberg har regisserat och varit med i manusskrivandet till reklamfilmerna. Reklamfilmerna är inspelade med olika personer, men med en genomgående röd tråd – humor.

− Man måste komma ihåg att reklam alltid är en objuden gäst. Ingen älskar när långfilmen på TV avbryts av reklam, när reklam dyker upp på sociala medier eller fördröjer att Youtube-klippet börjar. Därför valde vi att bjuda på humor, där alla reklamfilmer slutar oväntat och på ett komiskt sätt. På så sätt får tittaren en liten belöning, ett sorts tack och förlåt i slutet av reklamen, säger Daniel Hallberg.

Från och med vecka 17 kommer kommunikationskonceptet synas via TV, radio, online video, Youtube, utomhusreklam, tunnelbanereklam och på sociala medier.

− Kanalerna är utvalda för att nå alla våra målgrupper, där vi har anpassat kreativiteten och budskapet efter respektive kanal och målgrupp. I de rörliga formaten vill vi skapa en följetong som bygger upp en nyfikenhet, vilket är början av en långsiktig satsning som vi kommer att arbeta vidare med under året. Det känns även extra roligt att vi har gjort allt från strategi till kreativ utveckling internt via vår inhouse och kompletterat med bra externa samarbeten där det behövts, säger Camilla Austad.

Arbetsgrupp Hemköp inhouse:
Camilla Austad, Chef Varumärke
Emma Jonsson, Projektledare
Mats Ivarsson, Kreativt ansvarig & Copy
Gabriella Frankander, AD
Marie Svanberg, Produktionsledare
Erica Gunnarsson, Social Media & Digital Content Specialist

Arbetsgrupp FLX:
Regi: Daniel Hallberg
Manus tillsammans med Hemköp: Daniel Hallberg
Producent: Frida Heder
Exekutiv producent: Eleanor Andersson
Head of Commercial & BC: Therese Pettersson
Produktionsledare: Alexander Peters
Casting: Klara Magneteg
DoP: Linn Marnefeldt
Scenograf: Mikael Wirthberg
Kostym & Make: Anna Göransson
Offline: Jonathan Borell
Grade: Sabina Törnberg, WGTAM
Ljud & Online: Colony

Om Hemköp
Hemköp vill göra livet enklare för alla matälskare som vill äta gott varje dag. Vi utmanar för att ligga i framkant inom hållbarhet och utvecklar ständigt ett attraktivt erbjudande med butiker i geografiskt viktiga lägen och e-handel för att ha marknadens nöjdaste kunder. Inom Hemköp finns totalt cirka 200 butiker runt om i Sverige. Hemköp ingår tillsammans med Tempo i Hemköpskedjan som är en del av Axfood AB.

För mer information kontakta gärna:
Jenny Pedersén, Kommunikationschef Hemköpskedjan
Telefon: 0766 29 26 59, e-mail: jenny.pedersen@hemkop.se