Start / Hållbarhet / En godare aktör / Lokala samarbeten / Hemköp Lindesberg

Hemköp Lindesberg fokuserar sin sponsring på ungdomsverksamheten 

För Hemköp Lindesberg innebär deras lokala samarbeten dels ett sätt att marknadsföra sig på, dels stärker det relationerna med föreningar och organisationer i närområdet. Med allt från idrottsföreningar till kyrkor syns butiken överallt i Lindesberg. 

I över 30 år har Hemköp Lindesberg sponsrat olika idrottsföreningar i kommunen och varje år läggs en stor summa pengar på just sponsring av olika slag. Handlartrion Johan Eriksson, Eva Pettersson och Mattias Johansson driver butiken och tillsammans har de bestämt att sponsringspengarna ska användas för att stödja ungdomar. 
- Vi tänker på två saker i våra samarbeten. Vi vill premiera ungdomar, och det ska vara lokalt. Det är en policy vi har haft sedan vi köpte butiken för 18 år sedan, säger Johan Eriksson, handlare på Hemköp Lindesberg. 

Sponsringen sker till största del i form av pengar som delas ut till olika föreningar och deras ungdomsverksamhet, men även att genom butiken delar ut mat som annars skulle bli svinn. All sponsring gör att Hemköp Lindesberg syns på många lagtröjor runt om kommunen. 
- Vi tror att vi får lite extra kunder när föräldrar ser att vi hjälper till när deras barn idrottar eller spelar musik. För mig handlar det om att synas och jag brinner för föreningslivet. Vi går förmodligen inte plus på vår sponsring, men vi skapar en lojalitet som är väldigt viktigt. Som en lokal aktör tycker jag att vi måste göra vad vi kan för att hjälpa till i vår kommun, säger Johan. 

Samarbete med kyrkor 

Utöver butikens samarbeten med olika ungdomsföreningar och organisationer sponsrar de även kyrkor. Pingstkyrkan kommer varje jul med en beställning till butiken som de sedan plockar ihop. Av det belopp som Pingstkyrkan handlar för står Hemköp Lindesberg för 25 procent själva, och maten skänks sedan till behövande. 
- Med Pingstkyrkan känner vi att vi vet att pengarna används på ett bra sätt. Det känns fint och välbehövligt att personer som behöver det kan få hjälp, säger Johan. 

Ett annat, lite mer färskt samarbete har Hemköp Lindesberg inlett med Kristinakyrkan, som själva tog kontakt med butiken då de ville dela ut mat till behövande. Samarbetet går ut på att Kristinakyrkan kommer till butiken och hämtar mat som annars riskerar att bli svinn. På så sätt kan butiken minska sitt matsvinn samtidigt som fler människor kan få mat i magen. 
- Vi tyckte det var synd att slänga mat och funderade på om det inte fanns något sätt vi kunde minska detta på. Sedan kom Kristinakyrkan till oss och frågade om vår hjälp, vilket kändes helt rätt. Det är en väldigt seriös organisiation dit man måste ansöka om att få maten. 

Butiken letar inte aktivt efter nya organisationer att sponsra, men är samtidigt öppna för nya samarbeten. 
- Är det lokalat och människor vi litar på så säger vi ja till nya samarbeten. Vi har vissa föreningar vi har avtal med varje år och sedan har vi spontansponsring. 
Är det tidskrävande? 
- Nej, det tar mycket mindre tid än om vi skulle sitta och göra annonser. Vi annonserar inte alls längre, vi kör enbart på sponsring. 

Tre glada manlig medarbetare står vid blommorna i en Hemköpbutik i Lindesberg